• blog
  • Over RinZ

Onderzoek toont aan dat….

Voor bedrijven en hun bureaus zijn onderzoeken vaak een goed middel om te scoren in de media. De resultaten van een onderzoek hebben vaak, in ieder geval in de ogen van een verantwoordelijke communicatie professional, alle elementen in zich  van een nieuwswaardige boodschap: relevant, een belofte en meteen ook het bewijs. In een tijd waarin de redacties van media steeds meer onder druk staan, is de kans van slagen (overname van het onderzoek in een artikel) behoorlijk groot en zo een vrij goedkoop middel om in de publiciteit te komen. Uiteindelijk bepaalt de lezer de relevantie en betrouwbaarheid natuurlijk zelf.

Internet geeft die lezer de mogelijkheid om direct te reageren op een nieuwsbericht en zijn of haar mening te geven over de relevantie en betrouwbaarheid van een onderzoek. Belangrijk aspect hierbij is dat mensen op internet vooral veel waarde hechten aan de mening van andere mensen, vooral als ze die kennen of wanneer die op hun lijken. De mening van mensen over een nieuwsbericht kan zich zo snel verspreiden. We maakten eens een korte analyse van twee nieuwsberichten waarin een onderzoek centraal staat. De berichten gaan in beide gevalen over zuivel en de impact op gezondheid.

‘Mensen die regelmatig melk drinken hebben 15 tot 20 procent minder kans op hart- en vaatziekten‘
Dit is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers van de Britse universiteiten in Reading, Cardiff en Bristol. Het persbericht werd verstuurd door de universiteit van Reading. Het bericht werd opgepikt door een aantal gespecialiseerde sites over zuivel en het boerenbedrijf, maar ook door de sites van Nu.nl, De Telegraaf, gezondheid.blog.nl en door FrieslandCampina die het bericht op haar nieuwspagina plaatste. Het bericht werd ook doorgeplaatst op nujij, de site van Nu.nl.

De reacties op het bericht (we bekeken er ruim 30) zijn zonder uitzondering negatief. Meestgelezen is dat zuivel slecht voor je is en dat het bericht reclame van/voor de zuivelindustrie is. Uiteraard is het aantal mensen dat het bericht gelezen heeft, veel groter dan het aantal mensen dat reageert en weten we het aantal mensen dat een positief gevoel heeft bij het bericht niet. Maar het aantal negatieve reacties en de toon zegt toch wel wel wat.

Zuivel verlengt kinderlevens
Dit concluderen onderzoekers van de Universiteit van Bristol in Engeland en het Australische Queensland Institute of Medical Research. Ze ontdekten dat degenen die als klein kind veel zuivel en calcium binnen hadden gekregen, op die manier beter beschermd waren tegen beroertes en andere doodsoorzaken. Het bericht werd opgepikt door Nu.nl en een aantal gespecialiseerde nieuwssites. Het aantal reacties (we bekeken er zestig) loopt sterk uiteen, iets meer dan de helft is negatief. Opvallend is dat mensen in reacties ook links geven met aanvullende informatie, om hun mening kracht bij te zetten of die van een ander te weerspreken.

Voor de mensen die reageren op zulke berichten hebben de zuivelindustrie en Brussel als belanghebbenden de schijn tegen. Het aantal mensen dat de positieve werking van zuivel via reacties in twijfel trekt is groot. Een mening die vaak wordt onderbouwd met aanvullende online informatie. De toon is vaak fel, zuivel roept emotie op. Voor bedrijven in de zuivelindustrie in ieder geval een factor om rekening mee te houden bij de online publicatie van een volgend onderzoek. Monitoren van die reacties lijkt een noodzaak. Actieve participatie (de zuivelindustrie lijkt onzichtbaar) in die discussies is wellicht een volgend stap.


This post has been submitted at September 18th, 2009. You can subscribe to the Comment RSS feed or use the TrackBack URI to leave a trackback for me.

Tags:

Leave a Reply

This form accepts XHTML input. You can use the following codes:

Links <a href="www.rinz.nl" title=""></a>
Bold <b></b>
Italic <i></i>

Direct aan de slag met content marketing!
  • Search

  • Recente Posts

    • Pubr Charts: snel inzicht in je online aanwezigheid
    • Sociale media en advocatuur
    • Checklist corporate website
    • Jongeren: ’snelheid en overzicht belangrijk op nieuwssite’
    • Corporate website belangrijke bron voor journalisten
    • Be Like Me. Wil ik dat wel?
    • Online persbeleid: varieer met je persberichten
    • Over Twitter, online reputatie en de KLM
    • Onderzoek toont aan dat….
    • Innocent verkoopt minderheidsbelang aan Coca-Cola
  • Links

    • Joery Bruijntjes
    • Symen Jansma
    • Stahut
    • Online persbeleid
    • nieuwe bomen | bureau voor content marketing
    • Naar Noorwegen?
  • Abonneer

    Posts
    Comments

© 2008 by Mark Rosbergen. Published under Creative Commons. Some Rights Reserved.